تبلیغات
خورشید مکه - غیبت و چگونگی آن

غیبت و چگونگی آن

نویسنده : مقنی زاده
تاریخ:شنبه 4 اردیبهشت 1389-14:18

امكان غیبت

در باب امكان غیبت باید به دو دلیل توسل پیدا كرد:

اول، دلیل عقلی است كه آیا ممكن است شخصی خودش را در اجتماات پنهان نگاه بدارد كه دیگران او را نشناسند؟ البته، برای افرادی كه مجهز، به سلاحهای غیبی باشند مانند اسم مبارك اعظم و غیره، این قبلیل مسائل مهم نیست، زیرا اینان با استفاده از قدرت بی پایان خداوند برنامه های دلخواه خویش را پیاده می كنند و عقل نیز امتناعی نمی بیند و مسأله‌ ی پنهانی، این افراد و كارهای خارق العاده ی دیگر را امضا می كند.

دوم، دلیل نقلی است كه غیبت اوصیاء و اولیای حق را در طول تاریخ نقل كرده اند كه به خواست خداوند در مبحث وقوع غیبت به تفصیل دربارة آن صحبت خواهیم كرد.

وقوع غیبت

در میان انبیاء و اوصیاء بزرگانی دارای غیبتهای طولانی و كوتاه بوده اند كه بعنوان نمونه و اثبات مدعا به زندگی بعضی از آن ذوات مقدسه اشاره می شود.

1.‌ حضرت موسی بن عمران (علیه السلام) سالها از نظر بنی اسرائیل غایب بود و آنها نیز همچنان در چنگال فرعون اسیر بودند تا اینكه سرانجام اهل تقوا از آن قوم به در خانة خداوند رفتند و دعا كردند. خداوند دعای آنان را مستجاب فرمود و به حضرت موسی (علیه السلام) دستور داده شد به سوی قوم خود بر گردد. پس، امر او اطاعت شد و حضرت موسی آمد و بنی اسرائیل را از چنگال فرعون نجات داد.

2. جناب یوسف پیغمبر چهل سال از نظر پدر غایب ماند و بعد از چهل سال او را بر اریكة سلطنت مصر دیدند.

3.‌ جناب یونس پیغمبر مدتها به امر خداوند از نظر قوم خود غایب شد و سرانجام بعد از مدتی ظاهر گردید.

4.‌ حضرت خضر عع طبق نصّ صریح قرآن سالهای طولانی است كه در غیبت بسر می برد و غالباً در خدمت مولای عزیز ما حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء است و قرآن كریم جریان برخورد جناب خضرت عع را با حضرت موسی بن عمران بیان فرموده و طالبان می توانند به تفاسیر قرآن و آیات كریمة آن دربارة داستان حضرت خضر و حضرت موسی علیهما السلام مراجعه كنند.

بنابراین، اصل وقوع غیبت از مسلّمات است و ما برای اثبات اصل مدّعا به چند مورد آن اكتفا كردیم. حال، به خواست خداوند بزرگ و عنایات كریمانة حضرت ولی الله الاعظم حجّة بن الحسن العسكری ارواحنا له الفداء دربارة غیبت آن حضرت بحث خواهیم كرد.

غیبت و آثار آن

غیبت عبارت است از پنهان بودن از نظر جامعه و عدم تصرف در امور اجتماعی. در اصطلاح مذهب ما غیبت همانا پنهان بودن یك شخصیت بزرگ آسمانی است كه به او ماموریت داده شده كه جامعة بشریت را رهبری كند و جهانی را از مفاسد و پلیدیها دور سازد و عدل و داد اجتماعی را بپا دارد. ولی در عین پنهان بودن و اینكه دست مردم به او نمی رسد، از یك طرف معرفت و شناسایی اش واجب و اطاعت او بر تمام افراد بشر لازم است و از طرف دیگر در غیر پنهانی بر مردم فرض است كه گرفتاری های خود را به آن عزیز عرضه بدارند و رفع مشكلاتشان را از آن وجود مقدس بخواهند و او را نبینندو از جایگاهش بی اطلاع باشند و هیچ قدرتی در این طرف نباشد و هر چه باشد از ناحیة آن بزرگوار باشد. بنابراین، مردم چگونه از وجود مباركش بهره ببرند و چگونه خود را به این سرور برسانند؟

راههای بهره برداری از امام غایب روحی له الفداء

یكی از راههای بهره برداری از امام غایب روحی له الفداء ولایت تكوینی است. ولایت تكوینی به معنای متكی بودن به قدرت بی نهیات خداوندی در تمام امور است. آری، به مجرد اینكه شخص گرفقتار یا بیماری در اقصی نقاط بلاد عالم حضرتش را صدا بزند، اگر مصلحت بداند برق آسا او را جواب می دهد و از او رفع گرفتاری می كند و مرض او را شفا می بخشد. كما اینكه در موارد بی شماری این قبیل كارها شده و كتابهای معتبر ما پر است از داستانهای افراد مختلف كه در مشاهد مشرّفه یا در بیابانها از آن حضرت كمك گرفته اند و آن حضرت با فرمان دادن به افراد مورد نظر، نیازهای درماندگان را تامین فرموده اند و در این زمینه نگارنده افرادی را می شناسیم كه حواله های متعددی به وسیلة افراد لایق به آنها رسیده است. راه دیگر بهره برداری از امام غایب روحی له الفداء، ولایت تشریعی است كه از جانب خداوند به او اعطا شده است. یعنی آن حضرت با استفاده از مقام خلیفة، ولی اللهی و بقیة اللهی، فرمانهایی تحت عنوان «توقیعات» در زمان غیبت صغری به افتخار چهار تن از افراد برجسته كه عبارت بودند از جناب عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری صادر فرمودند. بعلاوه، این چهار بزرگوار در طول زمان غیبت صغری مامور بودند كه عریضه های مردم را به عرض برسانند و پاسخ آنها را به صاحبانشان رد كنند.

ولایت تشریعی در غیبت كبری

حضرت بقیة الله روحی له الفداء در دوران غیبت كبری از دو راه احتیاجات مذهبی شیعیان را تأمین فرمودن. نخست از راه تعیین نواب عام واجد شرایط به مصداق یكی از فرمایشاتشان در توقیع مبارك كه به افتخار اسحاق بن یعقوب به نقل مرحوم كلینی قدس سره در جواب مسائلی فرمودند:‌

و امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا فانّهم حجّتی علیكم و انا حجة‌الله.

اما پیشامد ها و مسائل تازه ای كه برای شما اتفاق می افتد به آنها یی كه احادیث ما را روایت می كنند (حامل علوم ما هستند) مراجعه كنید. زیرا اینها حجتهای منند بر شما و من حجت خداوند هستم.

آری، در این فرمان، مرجعیت و رهبری صاحبان علم و تقوا و آنهایی را كه واجد شرایط هستند امضاء فرموده اند.

دوم، از راه توسل به آن وجود مقدس به هر زبان و در هر وقت مخصوصاً در اوقات معینی مانند شب جمعه و خواندن نماز آن حضرت و دعاهای وارده از طرف آن حضرت مانند دعای مبارك علوی مصری، دعای مبارك غیبت و دعاهای دیگر در باب توسل به آن حضرت مثل دعای مبارك ندبه، دعای مبارك افتتاح، زیارت مبارك آل یاس و امر به زیارت مبارك عاشورا و زیارت پر محتوای جامعة كبیرده، كه در یك تشرف كه یكی از دوستان آن حضرت در حرم مطهر حضرت رضا عع داشته اند، در چند سال قبل فرمودند زیارت جامعه در حكم زیارت چهارده معصوم علیهم السلام است.

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
std testing
شنبه 13 آبان 1396 17:10
با تشکر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود. من واقعا از تلاش های شما قدردانی می کنم
من منتظر نوبت های نوشتن بعدی شما هستم از شما تشکر میکنم یک بار دیگر.
chaturbatefreetokenshack.com
دوشنبه 13 شهریور 1396 02:53
Ahaa, its fastidious discussion regarding this
paragraph here at this blog, I have read all that, so at
this time me also commenting here.
Tammara
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 22:58
Thanks for the auspicious writeup. It in fact was a leisure account it.
Look complicated to far delivered agreeable from you!
By the way, how could we communicate?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo