تبلیغات
خورشید مکه - عوامل ستیز و مقابله با فرهنگ مهدویت

عوامل ستیز و مقابله با فرهنگ مهدویت

نویسنده : مقنی زاده
تاریخ:پنجشنبه 19 فروردین 1389-21:17

1 – جهل و بی‌اطلاعی:

« الناس اعداء ما جهلوا ؛ مردم با آنچه نمی‌دانند، دشمن هستند.»

پیامبر گرامی اسلام«صلّی‌الله‌‌علیه‌و‌آله‌وسلّم» در مقابل دشمنی‌ها و ستیزه‌جویی‌های دشمنان چنین با خدا مناجات می‌كند: اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون.نگاهی گذرا به تاریخ پیامبران و اوصیاء آنان علیهم السّلام، به خوبی روشن می‌سازد كه بسیاری افراد به دلیل ناآگاهی وجهل و... و عدم شناخت، نه از سر عناد و لجاجت، با آنان به دشمنی پرداخته‌اند: پیرمرد شامی، چون اسرای كربلا را در میان شهر خود دید، زبان به شكر خدا گشود: امام سجاد«علیه السّلام» خود و همراهان و شهدا را معرفی نمود؛ پیرمرد شرمنده شد و فریاد پشیمانی سر داد و...این نمونه‌ها در تاریخ بسیارند.جهل و ناآگاهی نسبت به حضرت، دو گونه است:

1. عده‌ای، صرفاً به خاطر عدم شناخت امام، عدم شناخت مهربانی، منطق، حكمت و دیگر آثار حضور و قیام او، به ستیز با او می‌پردازند. یا به یاریش برنمی‌خیزند.

2. گروه دیگر، به دلیل عدم شناخت جایگاه حضرت، و حل نشدن مسألة اضطرار به حجت؛ به دشمنی برمی‌خیزند،

اینان از آنجا كه به سرای دیگر قائل نیستند و این دنیا را صرفاً امور حیوانی تصوّر ‌كرده‌اند نیازی به آل محمد احساس نمی‌كنند. جایگزینی قدرتها و نظامهائی چون لیبرال دموكراسی در دیدگاه‌هائی نظیر فوكویاما، هانتینگتون و... به عنوان تنها راه به جای منجی و نظام الهی و دینی، از غرور ناشی از عدم نیاز به امام سرچشمه می‌گیرد:

حضرت علی«علیه السّلام» فرمود: (حضرت مهدی«علیه السّلام») غیبتی می‌نماید كه جاهل گوید: نیازی به آل محمد«صلّی‌الله‌‌علیه‌وآله‌وسلّم» نیست.

جایگزین ساختن تجربه دینی و عقل ابزاری به جای وحی؛ همه وهمه از این توهم سرچشمه می‌گیرد.

2. تعصب بی‌جا:

 بل قالوا انا وجدنا آباءنا علی اُمة و انا علی آثارهم مهتدون؛ بلكه گفتند ما پدرانمان را به عقائد و آئینی یافتیم و البته ما هم در پی آنها بر هدایت هستیم هر كسی، در هر اعتقادی پیوسته باید مجال بحث و گفتگو را باز ببیند و دنبال حق باشد. و اگر حق را یافت بپذیرد. ولی عده‌ای هستند كه در اعتقاد خویش جمود و تعصب بی‌جا دارند؛ یعنی با آنكه حق برایشان هویدا شده و مشخص گردید است كه راه و مرامشان یا دیدگاهی كه برگزیده‌ا‌ند، بر خطاست. باز بر عقیدة خویش پافشاری كرده و سر تسلیم درمقابل آن فرود نمی‌آورند.

اینان كسانی‌اند كه به فكر و اندیشه ارجی نمی‌نهند. به برهان و استدلال محكم بی‌اعتنا و صرفاً بر ایمان سطحی و تقلیدی خویش پافشاری می‌كنند. شهامت تجزیه و تحلیل را ندارند. از شنیدن حق و پذیرفتن آن امتناع می‌ورزند گروه زیادی از دشمنان حضرت مهدی«علیه السّلام» و اندیشه مهدویت، كسانی‌اند كه صرفاً به خاطر تعصب بی‌جا مخالفت می‌ورزند. امام صادق«علیه السّلام»: «... اذا خرج القائم لم یبق مشرك بالله العظیم و لاكافر الاكره خروجه وقتی قائم قیام كند، مشركان و كافران، قیام او را ناخوشایند دانند.

3.منفعت طلبی: دنیا خواهی، منفعت طلبی و شهوترانی، یكی‌ دیگر از عواملی است كه عدة زیادی را از مسیر حق جدا كرده یا مانع ورود آنان به مسیر حق شده است؛ كم نبوده‌اند افرادی كه به خاطر مطامع دنیوی، در مقابل حق و حقداران، به مخالفت و دشمنی برخاسته‌اند. خواه این مطامع، ثروت، جاه و مقام باشد و خواه هوی و هوس و....

همیشه افرادی چون طلحه و زبیر وجود دارند كه به دنبال جاه و مقام و منویات نفسانی خویش به مخالفت برخیزند.

امام حسین«علیه السّلام» فرمود: ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرّت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیّانون؛ مردم بندة دنیایند، دین لقلقة زبانشان است. وقت امتحان، دینداران واقعی كم‌اند.

امام صادق«علیه السّلام»، مدعیان محبت اهل بیت علیهم السلام را چنین توصیف می‌كند:

افترق الناس فینا علی ثلاث فرق؛ فرقة احبونا انتظار قائمنا لیصیبوا من دنیانا، فقالوا و حفظوا كلامنا و قصروا عن فعلنا، فسیحشرهم الله الی النار و فرقة احبونا وسمعوا كلامنا و لم یقصروا عن فعلنا، لیستأكلوا الناس بنا فیملأ الله بطونهم نارا یسلط علیهم الجوع و العطش و فرقة احبونا وحفظوا قولنا و اطاعوا امرنا و لم یخالفوا فعلنا فاولئك منا و نحن منهم.

مردم نسبت به ما سه گروهند: دسته‌ای ما را به این امید دوست دارند كه از دنیای ما بهره‌مند شوند. سخنان ما را می‌گویند و حفظ می‌كنند اما از برنامه‌های عملی ما كوتاهی می‌كنند. خدا آنان را بدوزخ می‌كشد. فرقه‌ای ما را دوست دارند. گفتارمان را می‌شنوند، در عمل هم كوتاهی نمی‌كنند اما منظورشان تنها دنیا و شكم است. خدا شكم‌های آنها را پر از آتش خواهد كرد و گرسنگی و تشنگی را بر آنان مسلط سازد و گروه دیگر ما را دوست دارند. سخنانمان را به خاطر سپارند. فرمانمان را اطاعت كنند و در عمل با ما مخالفت ننمایند. آنها از ما هستند و ما از آنها.

هوس‌مداران نیز چنین‌اند؛ انسانی كه در منجلاب لذت‌جویی و بی‌بندوباری غوطه‌ور است و خوشبختی خود را در ارضای نامحدود غرایز می‌جوید؛ كجا می‌تواند به ندای وجدان و فرمان خرد كه بار تعهد و مسئولیت را بر دوش اومی‌گذارد، پاسخ می‌دهد؟

انسانی كه در محیط پَست لذت جویی، تنها به شهوترانی و پركردن شكم می‌اندیشد ممكن نیست كه مشكلات فردی و اجتماعی دیگران برایش مفهومی داشته باشد.

آنكه، تنها به فكر تأمین لذت‌جویی‌های پلید خویش است و در این مسیرگاه انسانهایی‌ را نیز لگدمال می‌كند كجا توان مبارزه با پایمال كنندگان حقوق انسانی را دارد. كجا می‌تواند انسانیت را زنده سازد. بلكه با هر كسی كه بخواهد به فكر آزادی انسانیت باشد، در عمق جان دشمن است و عداوت می‌ورزد.

دیدگاه لذت‌گرایی، چون با دیدگاه سعادت بشر و بشریت سازگار نیست، با كسانی كه به دنبال تحقق چنین امری هم هستند، به طور طبیعی مخالف است.

4. روحیه استكباری:

«دشمن‌ترین اشخاص با این عقیده و با شخص آن بزرگوار، ستمگران عالم‌اند. از روز غیبت آن حضرت، بلكه از روز ولادت آن حضرت تا امروز آن كسانی كه وجودشان با ستم و زورگویی همراه بود، بر دشمنی با این بزرگوار، با این پدیدة الهی، با این نور و با این شمشیر الهی مشغول شدند. امروز هم مستكبرین و ستمگران عالم، با این فكر و این عقیده، مخالف و دشمن‌اند و می‌دانند كه این عقیده و این عشق- كه در دل‌های مسلمین، به خصوص در دل‌های شیعه است – برای هدف‌های ستمگرانة آنها مزاحم است».

بنابراین، دشمنان تفكر و اعتقاد به مهدویت - كه این اندیشه را به زیان خود می‌دانند - همواره، تلاش كرده‌اند تا آن را از اذهان مردم بزدایند و یا مفاهیم اعتقاد به مهدویّت را تحریف كنند

بدین صورت كه استكبار جهانی و صهیونیزم در تلاش هستند تا ملّت‌های تحت سیطرة آنان به وضع تحمیل شده، عادت كنند و آن را رنگی ثابت و ابدی و تغییر ناپذیر پندارند.

قدرتهای استكباری، خواهان غفلت و خواب آلوده بودن و نیز عدم تحرك ملت‌ها هستند و چنین وضعی را بهشت خود می‌دانند، اما انتظار فرج موجب می‌شود كه انسان به وضع موجود قانع نباشد و بخواهد به وضعی بهتر و برتر دست پیدا كند.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Margie
پنجشنبه 16 آذر 1396 20:02
It's amazing to go to see this web site and reading the views of all friends concerning
this paragraph, while I am also eager of getting know-how.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo